christiansborg

Rejsebrev fra København, 24. - 28. juli 2006
Årets sommerferie gik til hovedstaden: København. Rejsen begyndte med DSB mandag morgen kl. 7.02 så vi var fremme kort før middag i KøbenhavnsKøbenhavns Hovedbanegård hovedbanegård. Inden da, havde vi bl.a. beundret de flotte landskaber og ikke mindst overfarten over Storebælt via hhv. bro og tunnel er imponerende. Hjemmefra havde vi forudbestilt billet til DSB, logi, Københavnerkort samt flybillet for at spare tid ved ankomsten, og det var et klogt træk at have alle papirer klar fra første færd. Vel ankommet tog vi direkte ud til vores forudbestilte logi i et rækkehus i byens kartoffelrækker. Vi havde, via nettet, fundet frem til et pensionat via Bed and Breakfast i Øster Farimagsgade der ligger centralt på det hele. Det var et super-sted med alle tiders faciliteter. Nå, men vi havde jo et stramt program, så efter at have afleveret kufferterne, tog til af sted til Rosenborg Slot. 2006 er jo året hvor renæssancen har 400 års jubilæum, det betød at der var ekstra mange udstillinger med netop dette som emne. Så Marianne var advaret - der var tale om en dannelsesrejse! Men vi havde handlet hjemmefra, hun ville føjelig som et lam følge alle de kulturelle påhit, hvis bare hun måtte få en bamse med hjem fra Build a Bear, det var en aftale, og den kunne jo lige så godt blive udløst med det samme, så var der ro i den lille lejr ;-) Frederiks Kirke.
Men tirsdag var vi tidligt oppe og klar til at udforske byen i et langt sejt træk. Vi startede med et besøg i Frederiks Kirke, Marmorkirken der er et imponerende skue, og egentlig kræver længere tid til fordybelse end vi havde afsat, men vi lovede os selv at her vil vi vende tilbage igen! Hjemmefra havde vi læst bøger omkring byens forskellige springvand og statuer, og det kan varmt anbefales. Det gav ikke mindst Marianne stor forståelse for byens udvikling og sammensætning.
Amalienborg Slotsplads.
Herefter gik vi til Amalienborg, hvor vi så De Danske Kongers Kronologiske Samlinger. Det er et imponerende skue, både med dragter og et indblik i de private rum. Ud i det varme danske sommervejr igen, og igennem den flotte Amalienborghave. Meget kan man sige, menAmalienborghaven rent og flot er der alle vegne, det er desværre ikke det samme man ser i de øvrige dele af København, her burde strammes op. Men via Amalienborghaven kom vi til Nyhavn, hvor vi tog Havnebussen over til Operaen. Det er en rigtig smart måde at komme fra den ene side af byen til den anden. Da vejret jo var imponerende varmt, var det ligeledes en behagelig oplevelse med et par grader mindre på vandet og så kunne man jo ganske gratis se byen fra vandsiden.
Vel ankommet til Operaen, skyndte vi os at få bestilt plads til en rundvisning i den imponerende bygning. Vi var heldige at netop den guide vi fulgte havde en masse at spændende anekdoter at krydre de mange tørre facts med. Rummet og de 3 lysskulpturer kan ikke andet end at imponere Bl.a. at man til indvielsen af bygningen havde afstået at bruge et par elefanter under Aida "hvad nu hvis der pludselig blev lukket 40 l elefant urin ud på scenegulvet med den smarte teknik?" Hvordan man havde været nødt til at fjerne et køleskab fra teknikrummet pga. en svag støj, udvælgelse af stolene etc.etc.
Under fremvisningen fik vi oplyst at det ikke var så umuligt at få billetter til forestillingerne i operaen som det ofte forlød. Vi vil prøve om ikke at det kan lade sig gøre at tage en smuttur til byen og lade os imponere. Vi havde nu i eet hug besøg aksen: Kirke - Konge - Kunst (Frederiks kirke - Amalienborg - Operaen) og det kan anbefales! GefionspringvandetJamen, dagen var ung endnu og programmet ikke udtømt, så vi tog havnebussen ud til Gefionspringvandet hvor vi gennemgik historien om hvordan Danmark er pløjet ud af Sverige over to dage. Der var mange turister, men ikke mere end at der var plads til alle.
Vi hoppede på havnebussen igen og steg af i Nyhavn. Her var der tæt-tæt trafik af turister og andre der bare lige skulle spise, have en kold øl, en is eller lign. vi var også ved at være lidt brugte, så vi sivede ned til Magasin og gik ombord på deres lækre middags-buffet.
Rundetårn.
Da depoterne var fyldt op, gik vi igennem Strøget forbi Storkespringvandet (som vist nok ikke er storke men derimod traner) videre til Rundetårn hvor vi nød udsigten over byens tage og lod os (igen) imponere af Christian d. IV og hans mange bygningsværker. Da vi ikke kunne udskyde det længere, drog vi videre for til sidst at slutte dagen i Tivoli. Det var én af de aftener hvor temperaturen - selv kl. 22.00 var over 20 grader, der var et liv og leben så det næsten ikke var til at få ørenlyd. Men himmelskibet - det var nok for mig at stå i kø én gang a 45 minutter, men Marianne har mere mod på sådanne udfordringer. Øre i hovederne og trætte i benene vendte vi sent hjem til vores logi, og der var ikke rigtig stemning til god-nat-læsning denne aften.
Onsdag d. 26/7. - Stadig varmt vejr, næsten 30 grader så seværdigheder med skygge blev foretrukket. Vi satte kursen mod Planetariet og så foruden udstillerne og så to imponerende film: Living Sea i 3d og Martin og Ketil på Mælkevejen. Personer med tendens til køre-/søsyge skal nok ikke lige vælge disse film! Er der noget der kan få Mariannes puls til at stige så er det: tog i alle afskygninger så byens Metro var et MUST. Vi startede med at køre ud til Fields, gik lidt rundt i den meget varme bygning, og konstaterede at, Metroudsyn varmegraderne her havde sat mange aircondition ud af spil, så vi tog Metroen tilbage igen, til endestationen, hvor vi byttede til et nyt tog, der pga. ledningsnedfald havde irriterede udfald. Bl.a. skete der en kortslutning, hvor de ansvarlige mente at der var tale om en våd due havde forårsaget skaderne. Gad vide hvad de gør med fuglene når det regner?
Torsdag d. 27/7 Dagen startede med at vi tog bussen ud til Sommer Summarium's sommerstudie. Det var sjovt for Marianne at Sommer Summarium være med i fjernsynet og se hvordan de meget aktive studieværter holdt styr på både tilskuere og deltagere. Den kvindelige vært havde fødselsdag, så det betød både sang og lagkage - ikke dårlig en tidlig formiddag. Ellers var denne dag planlagt til at skulle bruges i og omkring Christiansborg.
Vi startede med at gå i kælderen (dejligt køligt!) for at få et indblik i Christiansborgs historie. At den var revet ned to gange og brændt ned to gange var noget der betød noget. I kælderen kørte en film der i ord og billeder fortalte om Biskop Absalons Borg fra 1167 og frem til i dag. Det var meget interessant og var et godt fundament til besøget i Riddersalen hvor vi så de fantastiske gobeliner der flot og farverige viser en stor del af Danmarks historie. Da vi jo var blevet klar over at Christiansborg var nedbrændt 2 gange, og vi fik at vide at gobelinerne kostede over 100 mio kr. spurgte Marianne guiden der viste rundt: "når Christiansborg brænder ned næste gang, hvad vil I så gøre for at få vægtæpperne med ud i tide?" Han så mildt sagt målløs ud, men viste os så at gobelinerne er ophængt med snore og velcro tape - lige til at tage ned. Jeg spurgte ikke, men er sikker på at han overvejede at undersøge om hun havde tændstikker eller lign. med. Lige præcis tæpperne, ville jeg bagefter ønske at jeg havde sat mig bedre ind i inden vi så dem, der er så mange detaljer at man kan bruge meget længere tid end der var til rådighed, men vi købte en DVD med hjem, og den er blevet flittigt studeret. Herefter gik turen til Christiansborg Slotskirke, også her bliver man stille i mælet af den flotte bygning og de historier der knytter sig hertil. Der er en flot udstilling i sidelokalet, der viser hvilke ødelæggelser kirken var udsat for ved den seneste brand. Tilbage igen til Christiansborg hvor vi blev guidet igennem De Kgl. Repræsentationslokaler, pga. varmen var vi ikke mere end 10 gæster så alle kunne høre og alle kunne se, det er et flot skue at se de historiske lokaler. Mætte i hovedet af indtryk, orkede vi ikke andet end en solid is og en tur til søerne igen med brød til de mange ænder.
Fredag d. 28/7 Feriens sidste dag. Vi brugte dagen på Nationalmuseet, hvor især udstillingerne fra renæssancen var Nationalmuseetinteressant, også de mange imponerende ting fra Ægypten kunne give stof til mange spørgsmål. At gå museum er ikke så tørt og kedeligt som for ikke så mange år siden. Der er gjort meget ud af at levendegøre historien også for de yngste. At kustoderne også har nogle historier i ærmerne, som de gerne vil dele med andre gør ikke oplevelsen mindre interessant. Alt i alt synes jeg sagtens at man kan få en god oplevelse ud af et museumsbesøg, selv over mange timer, med børn der også synes at historien er sjovere at se i virkeligheden frem for at blive læst om i en bog.
Sidst på dagen var vi klar til afgang mod Aalborg med SAS, efter 1 times forsinkelse pga. maskinproblemer blev vi guidet på plads og en god og spændende ferie for os begge var ved at være til ende.